top of page
  • Writer's pictureLisbeth

Sommerferien 2021

Sommerferien 2021 er over og nå skal du få lese om den.
Det vil komme flere innlegg og dette er første.

Etter fjorårets veldig fine ferie, gledet vi oss til å oppdage og oppleve Norge videre.

Vi hadde ikke laget en spesielt detaljert reiserute i år. Det vi gjerne ville var å komme oss så langt nord som Senja, Sommarøy og Tromsø, for det rakk vi ikke innom i fjor.

Noe hadde vi planlagt. Det var at vi skulle treffe Lars og Sophia i Trondheim på vei nordover og ikke minst møte Roy, Lena og Kira i Svolvær og oppleve Lofoten sammen med de.

Så den første torsdag ettermiddagen i august kjørte vi avgårde. Da hadde vi fire døgn på oss før vi skulle være i Svolvær.

Vi hadde planlagt, pakket og organisert i uker og dager. Og vi var altså så klare for mange uker på veien!

Første etappe var ikke så lang. Vi kjørte til Krekke rasteplass som ligger ved E6 ikke så langt fra Tretten i Øyer kommune. Der startet vi ferien med et bad, god mat og drikke.

Krekke rasteplass, bobil
Feirer feriestart

Et lite bad må til

Neste dag kjørte vi videre. Trondheim var dagens mål.

Vi tok et stopp i Ringebu og besøkte Annis Pølsemakeri. Der var det så mye godt og alt for mange fristelser. Vi kjøpte med oss litt småplukk som vi skulle kose oss med til et lite tapasmåltid en dag.

Ringebu
Ringebudragen

Vanligvis ville vi fortsatt mot Dombås og tatt E6 over Dovrefjell. Nå hadde vi bestemt oss for at vi ville prøve en ny veistrekning, vi ville kjøre gjennom Grimsdalen. Den går fra Dovre til Folldal, så kommer du ut på E6 ved Hjerkinn igjen.

Det sies at Grimsdalen er "verdens vakreste setersdal" og det kan vi være enige i.

Veien er ca 5 mil lang og er stort sett grusvei. Du betaler bompenger i starten av veien.

Det var nydelig natur, kuer, sauer og alt som gjør det norsk og vakkert.

Vi hadde alt for dårlig tid, i og med vi hadde en avtale i Trondheim senere på dagen, så vi skal definitivt tilbake hit ved en senere anledning.

Det er ikke lov til å fricampe i Grimsdalen, men det er flere fine tilrettelagte plasser.

"Det er i verneforskriftene for Grimsdalen Landskapsverneområde ikke tillat å hensette campingvogner eller bobiler. "

Så var det Trondheim neste.

Vi skulle treffe Lars og Sophia og feire bursdagene deres som hadde vært (Sophia sin) og skulle komme(Lars sin).

Vi parkerte på bobilparkeringen i Trondheim. Der var det veldig fult, men fant oss en plass.

Lars og Sophia kom etterhvert syklende innom til oss på bobilparkeringen, før vi samlet syklet til Solsiden. Der gikk vi på restaurant og spiste nydelig mat. Så ruslet vi en lang tur i det fine været.

Veldig hyggelig at vi fikk vært litt sammen med de to fine før vi reiste nordover tidlig neste morgen.

Videre nordover fra Trondheim starter en veldig kjedelig veistrekning -synes vi.

Bare endeløs vei.

Uendelig med trær.

Lite spennende som skjer.

Kilometer etter kilometer.

Time etter time.

Eneste som skjer er at du kjører gjennom Nordlandsporten.

Sikkert flere som vil arrestere meg på dette, så tar gladelig i mot tips til eventuelt en annen gang vi skal kjøre der.

Jeg hadde lett litt etter en annen vei nordover som vi kunne ta, uten at det ville ta så mye lenger tid enn E6. Så jeg fant Villmarksveien. Villmarksveien går mellom Majavatn og Korgen. Veien er ca 13 mil lang, går gjennom fjell- og skogsbygder, forbi Okstindan, Børgefjell og Røssvatnet. Røssvatnet er forresten Norges nest største innsjø.

Villmarksveien - Helgeland

Det var verdt en avstikker fra E6 og som en variasjon fra E6.

Villmarksveien var som navnet sier, vill. Eller naturen var vill. Veien i seg selv var av litt varierende kvalitet, men absolutt ikke noe problem med bobil. Du er sikkert uansett på feire og forhåpentligvis har du det ikke alt for travelt.

Det var mektige fjell, vakre Røssvatnet og mye flott å se på.

Vi fant oss en fin plass for natten ved Røssvatnet.

Villmarksveien - Helgeland
Våknet til nydelig vær

Så fortsatte turen på Villmarksveien

Og der Villmarksveien endte kjørte vi videre på E6 nordover.

Vi tok også et obligatorisk stopp på Polarsirkelsenteret.

Vi spiste lunsj, kjøpte en softis og gikk en liten runde før vi kjørte videre mot dagens mål.

Dagens mål var Innhavet Bobilparkering i Hamarøy. Vi tenkte det var et praktisk sted å ta en overnatting før vi kjørte til Bogenes og tok fergen over til Lødingen morgenen etter.

Innhavet bobilparkering er en veldig populær plass og det kan jeg godt forstå. Bobilplassene ligger i platåer oppover fra vannet og alle har sjøutsikt ut over Sagfjorden. Det er god plass mellom alle bilene og asfalterte plasser med kunstgress mellom plassene. Verdt et besøk hvis du er i området.

Vi tok ettermiddagen og kvelden med ro. Ble et bad og så koset vi oss med noe av det vi hadde kjøpt på Annis Pølsemakeri.

Vi tok tidlig kvelden så vi skulle være klare og komme oss fort avgårde til ferga neste morgen. Vi var faktisk klare så tidlig på morgenen at Vidar rakk å vaske bobilen, på bensinstasjonen som ligger i tilknytning til bobilparkeringen, før vi kjørte avgårde.

Så var vi klare for siste etappe før vi skulle treffe Lena, Roy og Kira i Svolvær.

Siste etappe var en liten kjøretur til Bogenes.

Så var det ferga fra Bogenes til Lødingen

Bogenes Lødingen
Fantastisk skue

Og endelig var vi i Lofoten.

Så var det bare de siste 10 milene til Svolvær hvor Lena, Roy og Kira ventet på oss.