top of page
  • Writer's pictureLisbeth

Sommerferien 2020 er i gang

Her kommer første reisebrev.

Endelig er det fire uker sommerferie.

Etter planen skulle vi kjørt sørover til Portugal, men det kom et virus. Viruset har gjort seg til sjef. En sjef du ikke diskuterer med, så da snudde vi om på planene og kjører nordover i stedet for.

Første etappe gikk til Sæta camping, rett syd for Otta. Veldig koselig camping, som ligger ved Gudbrandsdalslågen. Vi rakk å slappe av og kose oss litt før vi tok kvelden.

Etter litt kaffe neste morgen kjørte vi videre. Tok veien opp på Dovrefjell hvor vi stoppet på sammen plassen vi var på for ca. tre uker siden. Der tok vi et badet i friske 12,7 grader. Vi spiste frokost og gjorde oss klare for ferden videre.

Vi kjørte og kjørte og kjørte...............

Over Dovrefjell, ned til Oppdal, passerte Trondheim, Levanger, Steinkjer og kjørte gjennom Namsskogan. Så kom vi til Nordland grense og Nordlandsporten.

Der tok vi et obligatorisk stopp, for et obligatorisk bilde.

Da vi kjørte videre kom Vidar plutselig på et sted de alltid stoppet på da han var liten, og de kjørte på ferie til familie i Finnmark.

Vi bråsvingte av veien og fant stedet - Laksforsen.

Han kunne ikke helt huske at det var sånn veien dit var da han var liten. Kanskje ikke så rart hvis det er 40-45 år siden.

Uansett, verdt ett stopp.

Det begynte å bli kvelden, så vi bestemte at vi skulle stoppe i Mosjøen og spise middag.

Valget falt på en kinarestaurant. Kommer ikke til å anbefale den, ingen kulinarisk opplevelse. Men det ble mat i magene.

Opp på Korgfjellet gikk veien videre. Der hadde vi sett oss ut en fricampingplass, rett ved Korgen Fjellstue. Det viste seg å være et godt valg. Fredelig liten plass med fin utsikt ned på et vann. Der fant vi fort senga etter 12 timer på veien.

Våknet til denne fine utsikten

Frokost bestemte vi at vi skulle spise når vi kom frem til Polarsirkelen, som var neste planlagte obligatoriske stopp. Ett par timer senere stoppet vi der og ruslet rund en liten stund.

"Friheten" parkert på Polarsirkelen

Fra Polarsirkelen var det bare en lang kjøreetappe til Bogenes fergekai.

En rask liten fergetur med spektakulær utsikt.

På ferga Bogenes - Skarberget

Fra Skarberget gikk veien til Narvik.

Derfra fortsetter reisebrevet en annen dag.

Håper du følger med oss og koser deg på reisen!