top of page
  • Writer's pictureLisbeth

Sommarøy og Tromsø

Så var vi på Sommarøy.

Sommarøy er ett tettsted på Store Sommarøya.

Vi valgte å parkere på Sommarøy camping.

En stor plass med fine serviceanlegg og tømmemuligheter for gråvann og wc.

Bobilplassen lå rimelig greit til med denne stranden og med denne utsikten som nærmeste nabo

Vi måtte jo av gårde og utforske denne fine plassen. Så det ble en kombinert gå- og sykkeltur så vi kunne få utforsket Store Sommarøy og Hillesøya. Hillesøya ligger vest for Store Sommarøy og det er broforbindelse mellom øyene.

Det var så utrolig vakkert. Både majestetiske flotte fjell, kritthvite fantastiske sandstrender og nydelig utsikt over Atlanterhavet.

Det var bare å nyte og ta inn inntrykkene.

Øya Håja, som ligger i havet på utsiden av Sommarøy, var inspirasjon da Ishavskatedralen i Tromsø ble tegnet.

Fint og bare sitte sånn

Vi ble to døgn på Sommarøy camping.

Bare slappet av og koset oss i de herlige omgivelsene.

Tromsø tok vi oss heller ikke tid til å kjøre innom i fjor, men i år derimot skulle vi innom byen. I Tromsø er det ingen bobilparkering og ikke spesielt godt tilrettelagt for bobiler. Dette visste vi heldigvis på forhånd, så vi hadde fylt vann og tømt dokassetten før vi dro dit. Vi parkerte på parkeringsplassen ved Polaria. Sentralt og helt greit hvis du bare er der for å se byen, sånn som vi var. Været var ikke noe å skryte av. Det regnet, blåste og var skikkelig surt og kaldt.

Vi kledde oss godt og gjorde som turister flest - tok runden rundt i byen.

Middagen tok vi på restaurant.

Neste dag ble det en tur med Fjellheisen opp til Storsteinen, 421 meter over havet.

Der oppe var det en spektakulær utsikt ut over Tromsø og områdene rundt.

Fint utkikkspunkt

Her i Tromsø endte vår reise nordover. Nå skulle vi snu bobilen og begynne på veien sørover.

Vi var så glade for alt vi hadde sett og opplevd til nå på denne ferien. Inntrykkene var så mange og så fine.

Nå trengte vi egentlig en liten pustepause fra inntrykk og opplevelser. Nå måtte vi blant annet komme oss til Narvik. Vi hadde lett ganske lenge etter et sted vi kunne få fylt gass. Vi hadde vært innom mange steder på vei oppover, men enten var de ute av drift eller kun åpne i bestemte åpningstider. I Narvik hadde vi funnet et sted som åpnet kl 08.00 neste dag. Så da bestemte vi oss for at vi skulle kjøre rett til Narvik og overnatte der. Så skulle vi være tidlig klare neste morgen, få fylt gass og så fortsette veien sørover.

Vi gjorde som planlagt og nå var vi klare for veien sørover.

Veien sørover var ikke planlaget annet enn i grove trekk. Så vi gledet oss veldig til hvor vi skulle ende og hva vi skulle oppleve.

Følger du med oss videre vil du finne ut hvilke steder vi kommer innom på veien.