top of page
  • Writer's pictureLisbeth

Setesdalen og Sørlandet

I mai hadde vi en liten ferieuke i forbindelse med pinsen.

Vi tok turen til Setesdalen, derfra sørvestover mot Vigrestad og så langs sørlandskysten hjemover til Vestfold.

Vi kjørte hjemmefra til Seljord og derfra E134 til Høydalsmo, og der tok vi Fv45 ned mot Dalen.

Seljordvannet
Langs Seljordvannet

Vi tok et stopp ved Eidsborg stavkirke.

En av Norges best bevarte stavkirker, som ble bygget 1250-1270.

Veien videre ned mot Dalen var veldig bratt og utrolig svingete, men ingen problem å kjøre der med bobil. Flott utsikt og veldig vakkert da vi kom ned til Dalen.

Denne gangen stoppen vi ikke i Dalen, men kjørte videre opp på fjellet på nye svingete veier.

Oppe på fjellet lå det fortsatt litt snø, men det var så fin natur og veldig fine områder.

Vi kom etterhvert ned fra fjellet og tok inn på Rv9. Vi kjørte et lite stykke til Honnevje badeplass. Honnevje badeplass ble kåret til Norges fineste rasteplass av NAF i 2011, og den er fortsatt veldig fin. Ligger idyllisk til ved elven Otra.

Vi tok første natten der og våknet til et strålende vær. Det ble en liten tur rundt i området i morgensolen.

Vi hadde håpet at vi skulle få kjørt Suleskardvegen videre sørvestover, men den åpnet dessverre ikke for sesongen før dagen etter vi var der. Så ergerlig, men veien ligger der og vi får helt sikkert kjørt den en annen gang.

Så da tok vi Rv9 ned mot Evje, før vi tok Fv42 mot Tonstad.

Storstraumen sluser. Nasjonalt fredet veiminne

Reiårsfossen, Rv9

Tonstad er et koselig lite tettsted. Der fant vi en enkel og fin bobilplass i båthavna. Den var gratis, men ingen fasiliteter. Der slappet vi av og spiste middag, før vi gikk en tur rundt og kikket litt.

Tonstad

Dagen etter fortsatte turen ned mot havet. Vi kjørte videre på Rv42, over på E39, før vi kjørte Fv504 ned mot Varhaug. Så fine veier gjennom nydelig natur.

Varhaug
Veien ned mot Varhaug

Derfra kjørte vi langs kysten til Kvassheim fyr.

Fikk tips fra min "lille" storsøster om at fyret var verdt et besøk.

Og det var det. Fyret er fra 1912 og er det sørligste fyret på Jæren.

Kvassheim fyr

En liten avskjedsgjeng

Videre derfra kjørte vi Rv444 mot Egersund. Når vi kan velge, velger vi ofte å ikke kjøre på hovedveier. Det er alltid mye mer hyggelig når man kommer seg vekk fra hovedveiene. Mye mer å se på og alt går mer i kosetempo.

Vi hadde ikke lagt noen plan for hvor vi ville overnatte, men vi hadde bestemt at vi ville se Eigerøy fyr på utsiden av Egersund. Da vi nærmet oss viste det seg at vi ikke hadde gjort grundig nok research. Vi kunne ikke kjøre ut til parkeringsplassen man parkerer på for å gå turen ut til fyret. Vi hadde for tung bobil og det var ingen steder vi kunne sette den fra oss. Så da kikket vi oss litt rundt og fant en bobilparkering, Eigerøy bobilparkering. Den var skikkelig idyllisk, som en fricampingplass. Plassen lå ved siden av Skadberg camping.

Så vi pakket ut syklene og satt avgårde mot fyret.

Da vi kom frem til parkeringen måtte vi sette fra oss syklene, før vi tok fatt på turen mot fyret. Det er en tur på 4,6 km på fint tilrettelagt grusvei. Turen går gjennom fantastisk kystlandskap og det er også beitelandskap for husdyr.

Det er mange grinder man skal igjennom på veien og alle må åpnes og lukkes pga. husdyrene som er der.

Det var en utrolig fin tur ut til fyret.

For meg (Lisbeth) ble det kanskje i overkant langt, pga. noen kroppslige utfordringer, men vi tok støtt og stadig en liten hvilepause langs den fine veien.

Helt greit med en liten hvil her

Det var virkelig verdt turen da vi kom ut til fyret og fikk se den fine utsikten.

Eigerøy fyr

Det ble en lang tur og det var godt å komme tilbake til bobilen. Vi grillet og koset oss.

God natt fra Eigerøy

Da vi kjørte videre dagen etter, hadde vi etter nok et tips (nå fra svoger) lyst til å kjøre langs Jøssingfjorden. Det var et bra tips og en kjempefin kjøreetappe. Ganske smal og svingete vei flere steder, men alt går stort sett greit når man tar det med ro.

Jøssingfjorden er særlig kjent for Altmark-saken som fant sted her den 16. februar 1940. Altmark-affæren betegner hendelsen som fant sted her, hvor det tyske militære støtteskipet ble bordet av britiske marinefartøy, og britiske sjømenn ble frigitt. Altmark-saken har vært brukt som påskudd for Tysklands beslutning om å angripe og okkupere Norge, noe som de mente viste at den norske regjering ikke lenger forsvarte landets nøytralitet. Under annen verdenskrig ble betegnelsen jøssing tatt i bruk for antinazistiske nordmenn; med bakgrunn i Altmark-saken. (Visit Norway)

Når du kommer ned den svingete veien ned innerst i Jøssingfjorden ligger Helleren og

under Helleren ligger to små hus. De er fra 1800-tallet.

Det var virkelig verdt turen langs Jøssingfjorden, både for å kjøre de fine veiene, se fjorden og husene under Helleren.

Så satte vi nesen mot Lindesnes fyr. Nok et fyr, men de er så flotte og ligger ofte majestetisk og flott plassert. I tillegg er jeg barnebarn til en fyrmester så kanskje det er noe der.

På parkeringen til Lindesnes fyr skulle vi også overnatte.

Stor grusparkering med plass til mange bobiler. Ingen fasiliteter da vi var der.

Det første fyrlyset på Lindesnes ble tent i 1656 og var det første i Norge. To fyrvoktere jobber fortsatt der og det er det eneste bemannede fyret i Norge.

Lindesnes fyr
Blåste godt oppe i fyret

Dagen etter hadde vi ingen plan for hvor vi skulle kjøre eller hvor vi skulle overnatte. Så da bare kjørte vi avgårde. Vi kjørte på småveiene langs vannet, før vi en kort stund tok turen ut på E39/E18 forbi Kristiansand. Deretter kjørte vi av E18 og surret oss videre på småveiene. Vi kjørte innom bobilparkeringen i Lillesand, en fint beliggende plass ved vannet og i sentrum. Vi valgte å kjøre videre.

Jeg sjekket appen Campio.no og fant heller en fin campingplass i Homborgsund, Breivik camping. Så da handlet vi litt mat i Lillesand og kjørte til Homborgsund.

Breivik camping var en familiedrevet camping i fjerde generasjon.

Vi fikk en veldig fin plass nede ved stranden med flott utsikt.

Etter noen travle dager bestemte vi oss for å bli de to siste nettene på denne campingen.

Vi ville slappe av, bade, padle og få testet SUP-brettet.

Karpedam

Klar for kajakktur

Fisk fikk vi også

Fikk brukt SUP-brettet

Og et lite bad ble det også.......

Så ble det en god frokost siste morgenen.

Vi fikk en fin liten uke med seks overnattinger før vi kjørte oss hjemover.