top of page
  • Writer's pictureLisbeth

En tur sørover

Sist helg gikk turen til Kragerø, Tromøya og Åmli.

Vi startet langhelgen i Kragerø, på Kragerø bobilparkering. Bobilparkeringen ligger der Tangen verft tidligere var. Det er en stor grusplass, som ikke er oppmerket og det er heller ikke strøm eller tømmemuligheter der. Den ligger bare en koselig liten rusletur unna sentrum.

Så etter at middagen var inntatt ble det en liten rusletur for å se på byen. En liten og skikkelig idyllisk by, som helt klart er en typisk sommerby.

Torsdag morgen dro vi videre mot Arendal. Vi tok E18 sørover og tok av ned mot Tvedestrand. Derfra tok vi Fv410 som går helt nede langs kysten. En mye hyggeligere vei enn E18 og så utrolig mye fint å se hele strekningen.

Vi hadde ikke planlagt hvor vi skulle natt nummer to, så vi kjørte litt rundt og endte i Hove leir på Tromøya.

Der var det en bobilparkering på en stor gresslette, og med strøm og tømmemuligheter.

En stille og rolig plass med fantastiske turområder.

Området på utsiden av Hove er en del av Raet nasjonalpark. Jeg visste ingenting om dette området på forhånd og hadde derfor ingen tanker om hva jeg kunne få se.

Det var et skogholt med nydelige stier mellom Hove leir og raet.

Og jeg lot meg fullstendig overvelde da jeg kom ut av skogholtet. Der var alle elementer jeg elsker i naturen samlet på et sted, rullestein, trær, stier, svaberg og et fantastiske skuet ut over havet.

Hav og himmel møttes langt der ute i evigheten.

Vi ble der lenge og bare så og så.

Fredag morgen etter frokost gjorde vi oss klare og tok fatt på veien mot Åmli og Pan Garden.

Vi gjorde et stopp i Arendal og fikk handlet litt forskjellig, bla en long john våtdrakt og padlevest til meg.

Vi tok ikke den raskeste veien, men valgte Rv41/42. Mye flott natur og mye flott å se på - som vanlig.

Pan Garden har akkurat etablert noen bobilplasser med strøm. Det bar litt preg av at det nylig var etablert strøm og gjort gravearbeider på plassen. Det regnet også kraftig så det ble derfor ganske sølet der. Bortsett fra det var det veldig hyggelig betjening og plassen lå idyllisk til ved Vallekilen.

Fin plass ved Vallekilen

Fredag holdt vi oss stort sett inne i Friheten og koset oss mens vi hørte det sprutregnet på taket.

Lørdag skulle vi ta en padletur og jeg skulle prøve SUP-brettet mitt for første gang.

Vi startet med en fin padletur og kikket på den fine omgivelsene. Fra Vallekilen kan du padle gjennom en liten elv og komme ut på Nidelva.

På veien traff vi på en flokk med veldig nysgjerrige kyr, som fulgte etter oss samme hvilken vei vi padlet.

På ettermiddag var det tiden kommet for test av SUP-brettet. Selvfølgelig blåste det skikkelig pålandsvind og det gjorde det uheldigvis mye vanskeligere for meg.

Å stå på knærne på brettet klarte jeg veldig fint allerede med en gang.

Det var da jeg skulle reise meg og stå på brette at utfordringene kom.

Tror jeg var mest redd for å falle i det svarte vannet. Synes sånne innlandsvann er litt ekle i og med at bunnen er svart og at det blir så mørkt.

Det ble mye kløning og mye surr.

Og det ble latter og ufrivillig bading - heldigvis var vannet hverken kaldt eller dypt.

Til slutt sto jeg.

Muligens litt ustø, men jeg sto!

Neste gang jeg skal prøve skal det ihvertfall ikke blåse så veldig. Tror det blir litt enklere som nybegynner da. Det var uansett veldig morsom og tror helt klart at jeg vil like den aktiviteten.

En fin helg med veldig mange fine opplevelser ble det. Selv om været denne helgen virkelig ikke viste seg fra sin beste side.