• Lisbeth

Dovrefjell

Vi er veldig glade i Dovrefjell. Vi har kjørt over fjellet mange ganger. Vi har gjort korte stopp, badet i Avsjøen, hatt en overnatting der, men vi har aldri tatt oss god tid og utforsket området.

De to gutta våre, Lars og Magnus, og Lars sin kjæreste ,Sophia, skulle gå til Snøhetta en helg i juni. Så da bestemte Vidar og jeg oss for at vi skulle ta turen til Dovre og være der når de var i området.

Vi dro avgårde på torsdag og tok første natten ved Avsjøen. Veldig koselig plass å parkere og den ligger nydelig til med utsikt ut over vannet og fjellene rundt.

Veldig fin badeplass er det også der, selv om vannet kan være ganske så kaldt.

Fredag kjørte vi litt videre til Hjerkinn og opp til parkeringen til viewpoint Snøhetta.

Wievpoint Snøhetta er en utsiktspaviljongen med fantastisk utsikt mot Snøhettamassivet. Det ligger 1,5 km fra parkeringen og det tar 20-30 minutter å gå dit. Ved parkeringsplassen på starten av turen og også underveis er det mye fin informasjon om natur- og kulturhistorien på Dovrefjell.

Vi brukte nok endel lengre tid enn forespeilt fordi jeg (Lisbeth) ikke er så kvikk og rask i ganglaget. Vi tok fine pauser underveis og nøt den veldig fine naturen vi var i.

Det var virkelig verdt turen opp. Wievpoint Snøhetta var et flott bygg og utsikten var helt fantastisk.

Wievpoint Snøhetta

OG vi fikk se flere moskus. Ett godt stykke unna, men dog...

Den sorte prikken midt på bildet er en moskus

Vi tok en liten lunsj på Frich's Vandrehjem på Hjerkinn da vi kom ned fra turen vår.

Natt til lørdag skulle Magnus komme med toget kl 04.00 og Lars og Sophia skulle komme fra Trondheim med buss for tog kl 11.00 på lørdag. Så da tok vi like så godt å parkerte for natten på Hjerkinn togstasjon.

En nydelig og godt bevart togstasjon

Ganske raskt etter Lars og Sophia hadde kommet lørdag formiddag dro de tre avgårde med skyttelbussen inn til Snøheim. De skulle gå opp og ned Snøhetta på lørdagen og overnatte i telt natt til søndag.

De hadde en veldig fin tur og var veldig heldige med været.

Legger ved bilder fra turen deres tatt av Sophia (og gutta?).

Snøheim

Snøhetta

Da de hadde dratt flyttet vi bobilen igjen og nå parkerte vi i området langs veien som går opp til parkeringsplassen til wievpoint Snøhetta. Mange fine plasser der.

Vi parkerte med flott utsikt mot Snøhetta.

Vi tok oss en sykkeltur på veldig fine sykkelveier. Nydelig vær og vakker natur.

Resten av dagen bare slappet vi av og koset oss.

Søndagen kom de tre tilbake med skyttelbussen og var veldig fornøyde med turen og overnattingen.

Vi rakk en lite prat med Lars og Sophia før bussen kom og den tok de tilbake til Trondheim.

Magnus skulle sitte på med oss i bobilen hjem til Horten.

Det ble et stopp på en flott rasteplass på Tretten. Der fikk Vidar og jeg et bad før vi kjørte videre hjem.

Det ble en avslappende og fin tur til Dovre. Ikke minst var det hyggelig å å være litt sammen med "ungene".