top of page
  • Writer's pictureLisbeth

Andøya

Fra Sigerfjord til Andenes på Andøya er det ca 2 timers kjøring.

Vi kom oss ganske tidlig avgårde fra Sigerfjord og kom frem til Andenes på formiddagen.

Sentrum i Andenes

Vi parkerte på en gratis plass ved fergekaia på Andenes. Ingen fasiliteter.

Vi fant frem syklene og tok oss en lang og fin tur rundt på Andenes.

Vidar har vært mye på Andøya i forbindelse med jobb, så han pekte og forklarte rundt der vi syklet.

Fantastisk natur og majestetiske fjell rundt Andenes. Og egentlig på hele Andøya.

Havnen på Andenes

Andenes fyr og restene etter Norges eldste jernbane

En tidligere kollega av Vidar bor på Andenes med familien sin. Så på ettermiddag dro vi på kaffebesøk dit. Veldig koselig å treffe de.

Neste dag dro vi videre mot Bleik og den siden av øya.

På veien gjorde vi ett stopp som Vidar veldig gjerne ville. Han ville så gjerne på Spaceship Aurora på Andøya Space Center. Spaceship Aurora er et lærings- og opplevelsessenter som er åpent for publikum.

Her kan du oppleve virtuelle romreiser, du kan erfare nordlyset, forstå dets opprinnelse, effekten det har på planeten vår, samt lære mer om hvordan nordlyset gjenspeiles i norsk historie og kultur. Vi ønsker å gi besøkende et inntrykk av hvordan dagliglivet er på et ekte romsenter, samt innblikk i forskningen som foregår på Andøya Space Center. Her kan gjester ta del i spennende, morsomme og lærerike aktiviteter. Verdensrommet fenger nysgjerrige i alle aldre, og Spaceship Aurora er med på å sette Andøya Space Center og norsk romvirksomhet på kartet. Norge har en spennende rom-historie som er viktig å formidle, og det er også viktig å spre kunnskap om romvirksomhetens nytte og betydning i samfunnet. (www.spaceshipaurora.no/)

Det var vel verd inngangspengene. Vi fikk se to fantastisk interessante filmer. En om verdensrommet, den var utrolig fasinerende. Og en fin film om nordlyset.

I tillegg var det veldig mye mer å se på. Du kan teste motorikk og fysikk i en digital klatrevegg. Trimme hjernen med puzzle og hjernenøtter. Så kan du lage paprirraketter og skyte de opp i rakettrør og se hvor langt ut i atmosfæren de kommer.

Det testet selvfølgelig Vidar.

Svært så fornøyd.

Etter lang tid på Andøya Space Center kjørte vi videre mot Bleik.

Været viste seg ikke fra sin beste side denne dagen. Grått, litt regn og sterk vind.

Jeg har sett mange bilder fra Bleik som er tatt på nydelige sommerdager. Så det var litt det jeg hadde trodde vi skulle få da vi kom dit. Ikke sommervarme i september selvsagt, men ihvertfall vindstille og sol som vi hadde hatt mye av til da på ferien vår.

Nå viste det seg at litt rufsevær på Bleikstranda bare var nydelig.

Vi gikk en tur på stranda og nøyt været og så flott det var.

Vinden tok godt og bølgene slo inn over stranda. Naturen er storslått og man kan bare se og se på alt det vakre.

Planen var at vi skulle ha en natt til på Andøya og på Bleik eller i nærheten. Værmeldingen sa at det skulle blåse veldig det neste døgnet, frisk bris/liten kuling. Så vi starte å lete etter en plass vi kunne stå i le for vinden om natten, men etter litt om og men bestemte vi oss for å dra fra Andøya. Vi fant ingen god plass med litt le og i en bobil er det mye "støy" når det blåser så kraftig.

Derfor forlot vi Andøya for denne gang.

Gjorde et stopp på det noen kaller verdens vakreste offentlige toalett.

Fra innsiden av dette toalettet har du utsikt mot storhavet fjellene borte ved Bleik.

Her har jeg filmet på innsiden av toalettet. Du kan enten gjøre ditt fornødene med eller uten utsikt. Skrur av og på med en bryter. Ingen kan se inn på toalettet.

Toalettet er bygget ved fjellformasjonen Bukkekjerka som er en gammel samisk offerplass.

Vidar som alltid er oppmerksom når vi er ute på tur, fant dette hjertet.

Natten som skulle vært på Andøya ble i stedet for i en båthavn i Maurnes.

Maurnes ligger rett før du kommer til brua som går over til Sortland.

Bobilparkering med betaling via Vipps

Vi skal tilbake til Andøya - vi ble ikke ferdige der.

I morgen starter hjemreisen på alvor. Vi har ikke så mye tid igjen og har en avtale i Levanger om to døgn. Og det er drøye 80 mil dit.